header

Aangesloten bij:

Nyingma Centrum
Nederland

Praktijk Lichaamsgerichte (Psycho)therapie
'naar een vrij stromende levensenergie'


Tibetaans Yoga
oefening 20

In contact komen met lichaamsenergie

Deze oefening is niet geschikt als je zwanger bent of ooit rug- of nekletsel hebt gehad.
Ga staan en zet je voeten enigszins uit elkaar, je rug is recht en je lichaam in evenwicht. Adem zacht door neus en mond en hef je armen langzaam voor je omhoog tot boven je hoofd, de handpalmen naar voren. Je knieën zijn recht en ontspannen maar niet op slot. Buig nu langzaam vanuit je middel naar voren en strek je armen een beetje vooruit. Het lijkt enigszins op het maken van een boog. Buig heel langzaam en gelijkmatig omlaag naar voren: hoofd, romp en armen bewegen samen. Ontspan je borst, buik en lagere energiecentra, terwijl je naar voren buigt.

Doe de beweging niet vanuit je hoofd; ontspan je nekspieren zodat je hoofd los hangt. Voel de gewaarwordingen aan de achterkant van je lichaam, vooral je ruggengraat en de achterkant van je benen. Hou je knieën recht. Als je vingers bij de grond komen blijf dan even zo staan en concentreer je licht op je rug. Wees heel stil. Spreid je vingers langzaam uit elkaar. Adem volledig uit zodat je de spanning in je buik kunt loslaten en de energiestroom niet geblokkeerd wordt.

Kom nu heel langzaam weer omhoog, adem gelijkmatig en zacht, met je hoofd tussen je armen. Breng je aandacht naar je keel terwijl je omhoog komt - je kunt misschien iets open voelen gaan. Als je weer rechtop staat, buig dan nog iets meer achterover en hou je armen dicht tegen je hoofd. Beweeg heel rustig, met rechte knieën en ontspannen buik en lagere organen. Buig naar een klein beetje achterover, zonder je te forceren. Hou terwijl je zo staat je uitademingen zacht en de voorkant van je lichaam open, vooral je buik, borst en keel.

Strek langzaam je nek en rug en breng je aandacht naar de onderkant van je schedel; misschien voel je daar warmte of een gevoel van verbinding en vrede alsof je eindelijk bent thuisgekomen. Buig je weer voorover en beweeg zo rustig en langzaam mogelijk, ontspan je buik, nek en rug. Ontwikkel de helende kracht van de voorwaartse beweging, vooral in de onderkant van je ruggengraat. Voel hoe je rugwervels ruimte krijgen. Bij het eerste deel van de buiging ben je je misschien het meest bewust van het bovenste gedeelte van je rug. Als je verder buigt voel je misschien dat het middelste deel van je rug ruimer wordt en als je met je handen bij de vloer komt is de helende energie misschien het sterkst in je onderrug.

Als je weer omhoog komt beweeg dan zo langzaam en onmerkbaar dat je de kleinste spanningen die je in je lichaam vasthoudt kunt voelen. Als je ergens een spanning opmerkt, onderzoek die dan zo volledig mogelijk met je gevoelens. Misschien vind je in de gespannenheid een houding of aspect van je zelfbeeld. Als je de spanning volledig ervaart zul je in staat zijn om hem los te laten. Word tijdens de beweging één met je gevoelens, laat je erdoor bewegen terwijl ze hun energie naar elke molecuul in je lichaam brengen tot 'jij' tenslotte niet meer bestaat en er alleen nog voelen is.

Doe de oefening drie of negen keer. Ga dan vijf à tien minuten in de zithouding zitten en maak de gewaarwordingen die deze beweging oproept, wijd.

Deze oefening ontspant de achterkant van de nek, de ruggengraat en de achterkant van de benen en brengt nieuwe energie en gevoelens in het hele lichaam.

Meer over Tibetaanse Yoga

Up

Grijze balk

 



Tibetaanse Yoga, Meditatie & Mindfulness

Cursussen vanaf
maandag 18 september met Monique
dinsdag 19 september met Jan
Tijd: 19.30-21.15 u.

Proefles dinsdag 12 september
wel graag opgeven

Meer informatie


Koningskaars 24 ● 5803 JC Venray ● 0478 587364 ● Jan.Houwen@dorje.nlMonique.Verschuuren@dorje.nl ● www.dorje.nl