header

Aangesloten bij:

Nyingma Centrum
Nederland

Praktijk Lichaamsgerichte (Psycho)therapie
'naar een vrij stromende levensenergie'


Hoe te mediteren

Hoe moet je nu mediteren?
Om te beginnen moet het lichaam heel stil zijn. Ontspan je spieren en laat alle spanningen los. Ga dan gemakkelijk zitten en blijf stil zitten, onbeweeglijk. Adem heel rustig . . . adem langzaam in en uit. Ontspan je zoveel als je kunt zodat je hele zenuw stelsel tot rust komt. Breng vervolgens je geest tot rust; kalmeer je gedachten door innerlijk stil te zijn. Er zijn een heleboel manieren waarop je dit kunt doen maar aangezien te veel aanwijzingen verwarrend kunnen zijn, is het voldoende gewoon je lichaam, ademhaling e gedachten te ontspannen. Het lichaam wordt stil, de adem ontspannen en gedachten en zintuigen komen tot rust. Dan kun je heel diep voelen en er van genieten hoe je zintuigen tot leven komen. Je kunt zien dat meditatie geen moeilijke opgave is of iets wat uit het buitenland geïmporteerd is - ze is een deel van je natuur.
Het is niet nodig te proberen een doel te bereiken: dit proberen word zelf een obstakel bij het je ontspannen. Te veel willen doen of een serie rigide aanwijzingen volgen, kan problemen veroorzaken - wanneer je je te veel inspant, raak je gevangen tussen iets wel of niet krijgen en zit je innerlijk aan jezelf verslag uit te brengen terwijl je probeert stil te zijn. Wanneer je wilt proberen te begrijpen wat een 'perfecte meditatie' is, beland je tenslotte in eindeloze innerlijke conflicten of dialogen met jezelf.

Omdat begrippen onmisbaar zijn als je met meditatie begint, staat de meditator aanvankelijk buiten de ervaring. Maar wanneer je dagelijks mediteert, ga je beseffen dat meditatie niet in begripsmatige kaders te vangen is. Als je ontspannen blijft, zal mediteren je uiteindelijk geen enkele moeite kosten.
Wanneer je net begonnen bent met meditatie gaat het erom jezelf helemaal te ervaren, zonder iets van jezelf te veroordelen of uit te sluiten. Alles wat je denkt of voelt, is onderdeel van je meditatie - proef alles stuk voor stuk, en ga dan verder. Op die manier begin je de verschillende subtiele lagen en toestanden van de geest te ontdekken. De geest kijkt gewoon naar zijn eigen natuurlijke proces; elke gedachte, elk verlangen of motief is een natuurlijk hulpmiddel bij deze fundamentele vorm van meditatie. Op relatief niveau is er nog onderscheid tussen goed en kwaad, maar in meditatieve toestand zijn relatieve verschillen niet langer accurate omschrijvingen van de ervaring. Meditatie stijgt boven dualistisch denken uit. Elke ervaring kan als volmaakt worden beschouwd omdat het kenmerk van volmaaktheid in je geest ligt, niet in iets uiterlijks.
Bij sommige herinneringen of lichamelijke ongemakken voel je je misschien niet zo prettig, maar dat gaat voorbij als je niet aan een bepaalde gedachte vasthoudt. Blijf gewoon ontspannen en rustig; denk niet 'over' meditatie. Accepteer jezelf gewoon. Je bent niet bezig met het leren van meditatie: je bent de meditatie. Je hele lichaam, adem, gedachten, zintuigen en je gewaarzijn - je hele wezen - zijn allemaal onderdeel van de meditatie. Je hoeft niet bang te zijn dat je iets verliest. Je hele energieveld is een onderdeel van de meditatie. Je hoeft dus geen speciale instructies op te volgen of je zorgen te maken over het krijgen van een speciale ervaring.

Een beroemde Tibetaanse lama zei eens over meditatie: 'Het beste water is water dat over rotsen stroomt.' Wanneer water over rotsen stroomt, wordt het gezuiverd en verbetert de kwaliteit. De beste meditatie is vrij en stromend - met niets om vast te houden - want als we een bepaalde toestand willen vasthouden, komen we door ons vasthouden tot stilstand. Veel mooier is de vrijheid, naar een hogere meditatieve toestand te stromen! Toen een andere meester eens gevraagd werd: 'Waar is je concentratie als je je concentreert?' antwoordde hij dat er geen subject is, geen plaatsbepaling, geen doel.
Wanneer we dit diepere niveau van meditatie ervaren, ontdekken we dat meditatie de natuurlijke toestand van de geest is. Dit is, op zichzelf, de ervaring van verlichting. Deze ervaring is vrij van alles en maakt tegelijkertijd alles zichtbaar. Dat is bevrijding.

(Uit "Leven in Evenwicht" van Tarthang Tulku)

Up

Grijze balk

 



Tibetaanse Yoga, Meditatie & Mindfulness

Cursussen vanaf
maandag 18 september met Monique
dinsdag 19 september met Jan
Tijd: 19.30-21.15 u.

Proefles dinsdag 12 september
wel graag opgeven

Meer informatie


Koningskaars 24 ● 5803 JC Venray ● 0478 587364 ● Jan.Houwen@dorje.nlMonique.Verschuuren@dorje.nl ● www.dorje.nl