header

Aangesloten bij:

Nyingma Centrum
Nederland

Praktijk Lichaamsgerichte (Psycho)therapie
'naar een vrij stromende levensenergie'


Zitten

Als de gedachtenstroom vertraagt, ontstaat innerlijke harmonie, en een gevoel van opluchting en innerlijke zekerheid

Meditatie begint met gewoon stil zitten en ontspannen. Kies een rustige plaats uit en ga op een matje of een kussen zitten of op een rechte stoel. De traditionele zithouding vergemakkelijkt de ontspanning van lichaam en geest. De energie kan rustig stromen, en als je genoeg tijd neemt worden alle mentale en fysieke energieën getransformeerd tot een positieve, helende gewaarwording. Deze houding heeft zeven 'gebaren':

  1. Het eerste gebaar is zitten met gekruiste benen. (Als het te moeilijk voor je is om met gekruiste benen te zitten, ga dan op een rechte stoel zitten met je benen naast elkaar. Leun niet tegen de rugleuning en zet je benen enigszins uit elkaar, je voeten plat op de grond. Hierdoor wordt het lichaamsgewicht over een stevige driehoekige basis verdeeld). Ga zo zitten dat je bekken hoger is dan je benen. De halve of hele lotushouding (d.w.z. met één of beide enkels op het dijbeen) is niet noodzakelijk.
  2. Handen op de knieën, palmen naar beneden. Ontspan armen en schouders. Laat je handen ontspannen op je knieën rusten.
  3. Houdt de ruggengraat recht maar niet stijf. Hierdoor kan de energie makkelijker van het onderlichaam naar boven stromen.
  4. Trek de nek een klein beetje terug (kin naar achteren); het hoofd gaat daardoor een fractie naar voren.
  5. De ogen zijn half geopend en langs de neus naar beneden gericht. Laat de uitdrukking zacht en liefdevol zijn, zoals een moeder naar haar kind kijkt.
  6. De mond is enigszins geopend, de kaken zijn ontspannen.
  7. Het puntje van de tong ligt tegen het gehemelte, achter de tanden en is iets gebogen.
  8. Probeer zo min mogelijk met je ogen te knipperen en ontspan het gebied om je ogen. Verplaats de aandacht naar binnen. Als je niet gewend bent om met gekruiste benen te zitten voel je je in het begin misschien wat ongemakkelijk, totdat je onnodige spanning leert loslaten. Als je knieën pijn doen ga dan op een dikker kussentje zitten en kruis je benen heel losjes. De stijfheid kan door je knieën veroorzaakt worden maar vermoedelijk zijn je dijgewrichten stijf.
Meer over meditatie

Up

Grijze balk

 



Tibetaanse Yoga, Meditatie & Mindfulness

Cursussen vanaf
maandag 18 september met Monique
dinsdag 19 september met Jan
Tijd: 19.30-21.15 u.

Proefles dinsdag 12 september
wel graag opgeven

Meer informatie


Koningskaars 24 ● 5803 JC Venray ● 0478 587364 ● Jan.Houwen@dorje.nlMonique.Verschuuren@dorje.nl ● www.dorje.nl